Czas czytania: ok. 9 min.
Data publikacji: 16.02.2023
Metaverse - cyfrowy świat, który może, a nawet w pewnym stopniu już jest “rzeczywistością”, a jeszcze tak niedawno wydawało nam się motywem z filmu, książki lub gry.
Czym jest Metawersum? Z czym się wiąże? Jakie są jego zalety i wady oraz czy faktycznie ma szansę stać się dużą częścią internetu? Sprawdźmy to!
Oczywiście nie da się powiedzieć wszystkiego na temat czegoś, co jeszcze nie zostało rozwinięte do granic swojego potencjału. Bazując jednak na definicji, możemy powiedzieć, że Metaverse to wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, która łączy w sobie różne znane nam dotychczas elementy.m.in:
social media
AR (rzeczywistość rozszerzona)
VR (wirtualna rzeczywistość)
gry internetowe
kryptowaluty
Wszystko po to, aby umożliwić użytkownikom wirtualną interakcję, która będzie jednocześnie jak najbardziej realistyczna - będzie można odnieść wrażenie, że to świat rzeczywisty.
To, co należy wiedzieć, to to, że Metaverse to nie wirtualna przestrzeń. Są to dwa odrębne pojęcia, które dość często są ze sobą mylone i co prawda są one ze sobą powiązane, to jednak nie oznaczają one tego samego.
Pojęcie ,,meta-świata” pojawiło się w powieści science fiction autorstwa Neala Stephensona - "Snow Crash" (1992 r.) Wizja Metaverse została przedstawiona jako pozbawiona wszelkich granic, kosmos (w wersji cyfrowej oczywiście).
VR (Virtual reality), czyli wirtualna rzeczywistość. Jest to generowane komputerowo środowisko (ze scenami i obiektami), wydające się na tyle realistyczne (prawdziwe), że użytkownik może odnieść wrażenie, że faktycznie jest zanurzony w tej scenerii. Aby “wejść” do takiego środowiska, należy posiadać odpowiedni sprzęt - zestaw VR, któy składa się m.in. z gogli VR, hełmu i konsoli.
AR (Augmented reality), to inaczej rzeczywistość rozszerzona. Ulepszona wersja rzeczywistego świata fizycznego, która jest osiągana poprzez wykorzystanie cyfrowych elementów wizualnych, dźwięku lub innych bodźców sensorycznych i dostarczana za pośrednictwem technologii i nie wymaga posiadania specjalnego zestawu, który pomaga nam ją widzieć.
MR (Mixed reality), to rzeczywistość mieszana, czyli połączenie świata fizycznego i cyfrowego. Bazuje na interakcji człowieka, komputera i środowiska. Granica między tym, co prawdziwe a tym, co nie jest niemalże zatarta (a przynajmniej docelowo powinna).Tak jak w przypadku rozszerzonej rzeczywistości do korzystania z możliwość MR potrzebny nam jest specjalny zestaw np. HoloLens 2 lub Magic Leap.
AI (Artificial intelligence), czyli sztuczna inteligencja, która przedstawiana jest jako zdolność komputera cyfrowego lub sterowanego przez komputer robota do wykonywania zadań powszechnie kojarzonych z istotami inteligentnymi - zdolność rozumowania, odkrywania znaczenia, uogólniania czy uczenia się na podstawie wcześniejszych doświadczeń.
Web3, to określenie dla nowej ery WWW. Reprezentuje sobą nowy (/ulepszony) zestaw wartości i możliwości, do których zaliczamy m.in. wszechobecność, decentralizację, sztuczną inteligencję i blockchain. Więcej na ten temat mówiliśmy w tym artykule.
Blockchain z kolei, to pewnego rodzaju współdzielona wirtualna księga, która ułatwia proces rejestrowania transakcji i śledzenia aktywów (materialnych i niematerialnych) w sieci.
NFT (Non-fungible token) - niewymiennym tokenem określamy unikalny identyfikator cyfrowy. Nie można go skopiować, zastąpić ani podzielić. Zapisany jest on na blockchainie, który jak przed chwilą sobie powiedzieliśmy, wykorzystywany jest do poświadczania autentyczności i własności. Do NFT zaliczamy aktywa cyfrowe takie jak zdjęcia, filmy, czy np. pliki audio.
Ponad 600 000 ludzi tworzy strony za darmo, bez kodowania i przy wsparciu AI. Zobacz, jakie to proste
Możliwość robienia rzeczy, których nie jesteśmy w stanie wykonać w prawdziwym życiu - m.in. ze względów zdrowotnych
Podróżowanie po nieosiągalnych (ale też i osiągalnych) zakamarkach świata
Bardziej bezpośrednie nawiązywanie kontaktu i interakcji z innymi użytkownikami
Nowe stanowiska i “miejsca” pracy
Więcej możliwości edukacyjnych
Rozwój kreatywności i wyrażenia siebie i swojej twórczości
Pozwala lepiej zaprezentować oferowane produkty i dzięki temu też usprawnić ich sprzedaż
Reklamy i kampanie stają mogą być bardziej kreatywne i angażujące odbiorcę
Dystans fizyczny (w prawdziwym życiu) pomiędzy poszczególnymi osobami nie skreśla możliwości zorganizowania “namacalnych” spotkań (szkoleń, specjalnych eventów etc.).
Łatwiejsze i znacznie bardziej bezpośrednie dopełnianie formalności - różnego rodzaju transakcji (np. płatności)
Nauka zdalna, ale np. w klasach 3D
Tworzenie wirtualnych wycieczek i aktywnych zajęć
Kreowanie symulacji “prawdziwych sytuacji” w celach prezentacyjnych
Możliwość uczestniczenia z każdego zakątka świata nie zatracając przy tym integracji grupą
Wyższy poziom inwigilacji i przechowywania informacji prywatnych
Wzrost poziomu i możliwości manipulacji (chociażby dziećmi i osobami podatnymi na stres) i tworzenia treści zawierających język nienawiści
Nowy wymiar ataków hakerskich - kradzież tożsamości (naszego wirtualnego odpowiednika)
Znacznie częstsze przebywanie w sieci i izolacja od prawdziwego świata
Już teraz temat Metaverse staje się istotny, jeśli mówimy o dziedzinie technologii oraz rozrywki i komunikacji z nią związanej. Fascynuje on wielu technologów oraz naukowców.
Patrząc z perspektywy biznesowej, oferuje firmom nowy sposób na komunikowanie się i współpracę z użytkownikami (oraz pracownikami) z dowolnego miejsca na świecie wirtualnie. Poza tym wspiera również całą wirtualną gospodarkę, w której użytkownicy mogą cieszyć się licznymi aktywnościami (nie tylko rozrywkowymi) również takimi w zakresie budowanie prawdziwego biznesu - z tym że w meta-świecie. Jeśli więc chcesz mieć własny sklep internetowy, będzie to dla Ciebie idealne rozwiązanie.
Może to być na przykład "punkt" rekreacyjny, czy chociażby sklep z ubraniami VR bądź wirtualnymi przedmiotami. Z kolei osoby doświadczone w dziedzinie architektury, projektowania wnętrze etc. mogą wykorzystać swoje umiejętności do tworzenia przestrzeni w Metaverse. To oczywiście tylko przykłady. Możliwości może być więcej i bardzo prawdopodobne, że pojawią się też takie, które nie były wcześniej nam znane.
Centrum Badawcze Pew i Imagining the Internet Center (dział przynależny do Uniwersytetu Elon) przeprowadzili ankietę wśród 624 ekspertów technologicznych (w skład wchodzili m.in. innowatorzy, deweloperzy, badacze, aktywiści i liderzy). Główne pytanie dotyczyło przewidywań na temat znaczenia i poziomu rozwoju Metaverse do 2040 roku. - Czy do 2040 roku Metaverse stanie się znacznie bardziej “wyrafinowanym”, w pełni wciągającym i dobrze funkcjonującym aspektem codziennego życia dla przynajmniej pół miliarda ludzi na całym świecie?
Zdania były podzielone jednak głosy osób opowiadających się za wzrostem wpływu metaświata nieznacznie przeważały - 54% było za tym, że faktycznie tak będzie, a 46%, że nie będzie.
Każdy ma trochę inne wyobrażenie względem rzeczywistości wirtualnej Metaverse. Niektórzy (w tym Jerry Michalski) uważają, że będzie to coś, co swoim charakterem będzie przypominało nam telewizję 3D niż to, z czym mamy styczność w sieci. Inni patrzą na to, jak na rozwiązanie dla wielu sfer życia -,, Wirtualna, rozszerzona i mieszana rzeczywistość to “furtka” do fenomenalnych zastosowań w medycynie, edukacji, produkcji, handlu detalicznym, szkoleniu siły roboczej i nie tylko, to rozwiązanie do głęboko społecznych i immersyjnych interakcji (...)” (oryginalny cyt. Elizabeth Hyman, CEO XR Association ,,Virtual, augmented and mixed reality are the gateway to phenomenal applications in medicine, education, manufacturing, retail, workforce training and more, and it is the gateway to deeply social and immersive interactions (...)”
Trudno stwierdzić, jak rozwinie się Metaverse na przestrzeni następnych kilkunastu, kilkudziesięciu lat. Można jednak podejrzewać, że nie jest to zwykły trend, jakim niektórzy go nazywają. Widać to po skali zaangażowania wielu gigantów technologicznych - w tym Meta (kojarzona przede wszystkim z platformy Facebook), za którą stoi Mark Zuckerberg i Microsoft Billa Gatesa. Metaverse każdego dnia jest coraz mniej oddaloną ideą. Już teraz powstają plany, aby ten wymiar stanowił znacznie bardziej angażującą, realistyczną i doznaniową alternatywę dla mediów społecznościowych i rozrywkowych oraz biznesowych (w tym e-commerce). Jeśli zostanie on dobrze zaimplementowany i odpowiednio przedstawiony użytkownikom internetu może stać się jednym z głównych (jak nie głównym - “go to”) rozwiązań.
Autor: Kaja Rowicka
Kreator stron www WebWave umożliwia tworzenie stron www z pełną swobodą. Strony internetowe możesz tworzyć zaczynając od czystej karty lub wykorzystując szablony www. Strona www bez kodowania? To łatwe - zacznij już teraz.
contact@webwavecms.com
+48 731 395 898
Porozmawiaj z nami na czacie
Od godziny 08:00 do 24:00
Ta strona została stworzona w kreatorze WebWave.
Znajdziesz nas na:
Kreator WebWave.
Oferta.